Om fyra månader står vi på Glottra Skog Arena och säsongen är igång, även på banan. Idag låter vi Peter Johansson, Sportchef och lagledare i Indianerna, berätta om arbetet som lett fram till att vi, som Pepe nyligen uttryckte sig, kan ställa upp med ett konkurrenskraftigare lag än någonsin.
För att kunna värva en bra trupp så är det mycket som ska klaffa, framförallt snittmässigt och ekonomiskt, men även på det personliga planet. Nyckeln till att lyckas med lagbygget är planering och att arbetet inleds tidigt, helst redan i efter ett par matcher på säsongen innan, enligt Peter.
– Arbetet med en kommande trupp är alltid en dynamisk process som egentligen börjar smyga igång så snart de första matcherna körts. Det finns mycket på vägen som spelar in – exempelvis är ju snittet en återkommande fråga, och när truppbyggandet mot slutet intensifieras så är det ju ett räknande efter varje tävling. Sedan gäller det ju såklart att arbeta med både plan A,B och C samt att snabbt revidera vid ett eventuellt ja eller nej från en nyckelförare. Men snitten är dock inte allt, ”laget före jaget” är ett vitt begrepp inom föreningen och det skall genomsyra vår verksamhet på alla nivåer. Jag kräver att förare som skall representera oss ställer upp för laget när situationen så kräver, på banan och i depån. Men det kan också handla om att ställa sig professionell till en eventuell petning. Engagera sig som bollplank till mig som ledare och att inte se till sin egen bekvämlighet och fördel i alla lägen. Ställa upp på event och möta partners och fans, säger Peter.
Vad kan vi förvänta oss av årets lag?
– Årets lag är ett lag är ett gäng förare jag anser skall komplettera varandra på många sätt, dels genom sina olika personlighetstyper men samtidigt med en genuin och sund grundsyn kring vad som är viktiga ingredienser för gemensam framgång. Det är alltid lätt att leda en grupp i medgång, men det är som man brukar säga att ”i nöden prövas vännen” och jag tror att vi hittat ett gäng som kan resa sig och vända matcher även när det går motigt.
Nytt för mig i år var att jag har haft en god avlastning i lagbyggandet av den nybildade sportgruppen med Markus Engman och Simon Gustafsson. Vi satte under slutet av förra säsongen ihop några olika alternativ på trupper och 2019-års lag är den vi benämnde som ”plan-A”, så givetvis skall det bli spännande att se vad vi kan få ut av detta lag.
Vem tror du blir årets överraskning?
– Att säga någon av våra svenska förare hade nästan varit för enkelt, och givetvis något som jag hoppas på. Jag är ganska säker på att både den hårdsatsande lagkaptenen Ludvig Lindgren och Joel Andersson tillbaka i sin ”hemmiljö” kommer att ha alla förutsättningar i världen för att utvecklas under säsongen, likväl som våra juniorer Grahn eller Selvin. Som båda garanterat kommer kunna ta stora kliv under året. Men jag skulle säga tvärt emot allehanda experters sågningar av värvningen av en viss ex-världsmästare, och jag tror på just Chris Holder som årets överraskning. Avslutningen på säsongen i Europa såg bra ut samtidigt som han inlett tävlandet i Australien övertygande.
Hur skulle startsjuan se ut, om du tog ut laget nu?
– Oj, svår fråga! Det beror på vilket lag vi skulle möta och vilken bana vi skulle tävla på. Men som det ser ut nu skulle det ändå vara 1 Tai, 2 Chris, 3 Pepe, 4 Kenneth, 5 Anders, 6 Ludde, 7 Joel.
Elefanten i rummet är ju såklart kostnaden för årets lag. Berätta hur man lyckas rymma ett så pass bra lag inom en rimlig ekonomisk budget?
– Inledningsvis måste jag säga att vi har en styrelse som på ett ansvarsfullt sätt tagit fram en budget för årets säsong, en budget som var spikad redan innan jag, tillsammans med sportgruppen började skissa på våra föraravtal. I den budgeten så har vi en summa för vad våra förare får kosta över en säsong, och det är utefter den summan vi skrivit alla avtal. Detta har gjort att våra erbjudanden, nästan helt uteslutande, varit ett ”take it or leave it” erbjudande. Att få igenom den typen av erbjudanden är svårt, om man inte har något annat än just pengar att erbjuda, och det är där vi är starka. Genom att se till att alla förare får betalt i tid och upprätthålla en god ekonomi i klubben, vara tydliga med vad vi har för plan, alltså vilka andra förare som vi vill ha i laget, samt att förare och deras team trivs bra i samband med matcherna, så har vi skapat ett annat mervärde än att skriva dyra avtal. Vilket såklart leder till att våra förare är genuint intresserade av att representera oss.
Hur mycket kontakt har du med förarna nu under vintern?
– Just nu handlar det mycket om att bara hålla kontakten med gänget, vissa vill prata kontraktsalternativ och val av klubbar i andra länder och ligor, medan vissa bara vill höra hur det går för oss med allt organisatoriskt som partners och sådant. Kontakten blir ju mer sedan när träningsmatcherna i Polen drar igång och då startar ju också min bevakning på allvar både gällande skador men också form till ligapremiären här i Sverige. Den sista stora hållpunkten inför ligapremiären blir en tänkt Press & Practice i Kumla, denna dag är dock ännu på planeringsstadiet, tills vi vet mer om hur förarnas schema ser ut samt väder och vind.
Truppen 2019
Piotr Protasiewicz 1,556
Anders Thomsen 1,612
Kenneth Bjerre 1,545
Tai Woffinden 2,143
Ludvig Lindgren 0,826
Joel Andersson 0,875
Chris Holder 1,660
Christoffer Selvin 0,500
Jonatan Grahn 0,500
Krystian Pieszczek 1,290
Golvsnitt: 9,000
Taksnitt: 10,250