De senaste åren har många svenska förare slutat med speedway, i takt med detta har inte återväxten riktigt hängt med. Som ett steg i att rädda Allsvenskan, har Indianerna tillsammans med Smederna, Rospiggarna och Masarna bildat ett gemensamt lag i svenska andraligan.
– Norra Speedwayalliansen bildades som en av två klubbar i allsvenskan som elitserieklubbarna står som garant för. Detta för att bereda fler åktillfällen mot kvalificerat och utvecklande motstånd för våra inhemska åkare. Nässjö som återfunnits i division 1 i många år får hjälp från Lejonen, Vetlanda och Dackarna för att ställa ett allsvenskt lag på banan. Vi i norr där Indianerna, Smederna, Rospiggarna och Masarna ingår tvangs, efter försök hos Linköping och Gävle, tillslut inse att vi fick skapa ett kombinationslag i egen regi, därav Norra Speedwayalliansen, berättar Peter Johansson, Sportchef på Kumla Indianerna Speedway.
Det hela kom som ett krav från Svemo till ESS så att inte allsvenskan skulle utarmas om man stängde elitserien men beredde möjlig uppflyttning/utökning av serien. Då skulle ESS stå som garant för minst två allsvenska lag. Ett krav som Peter anser är klokt:
– Jag anser att detta i samband med att man också sänkt kvalitén marginellt genom regeländringar var en klok väg att gå för att inte utarma den allsvenska serien och på sikt möjliggöra fler ”riktiga” allsvenska representationslag, konstaterar Peter.
De allsvenska reglerna, som bland annat tvingar klubbarna att använda minst två förare med 0,5 i allsvenskt heatsnitt, ska göra att yngre talanger får chans att tävla och mäta sig mot bra motstånd. Därför har nu Svemo ställt detta kravet emot ESS.
– Jag ser inte att det finns möjlighet att få något genomslag i den regeln om det inte finns minst sex stycken klubbar, antalet platser blir helt enkelt för få, menar Peter.
Vad kommer detta innebära för Indianerna Speedway?
– För Indianerna som klubb är själva laget Norra Speedwayalliansen bara en del av samarbetet. Vi har redan startat upp ett givande samarbete i form av kunskaps och erfarenhetsutbyte. Allt från marknadsföring och sponsorarbete till organisation till hur kontrakt förhandlas och skrivs är sådant vi diskuterat kring. Speedwayen är en alldeles för liten värld för att inte hjälpas åt. Vi ska tävla på banan inte på andra nivåer, säger Peter.
Det hela verkar alltså vara en bra lösning på problemet med antal lag i Allsvenskan, och kommer också kunna gynna Indianernas egna unga förare.
– Alla våra förare fick erbjudande om en plats i laget men de flesta valde andra allsvenska klubbar vilket jag inte har några synpunkter på som lagledare för Kumla Indianerna. Det viktigaste för mig är att alla som slåss om platser i elitserien tävlar kontinuerligt. Den av våra förare jag däremot med stor spänning ser fram emot att få följa i Norra Speedwayalliansen hans första år i allsvenskan är Jonatan Grahn som är tänkt att köra på en av 0.5 platserna i laget. På samma sätt som vår förare Anton Woss kommer konkurrera om en liknande plats i Piraterna, förklarar Peter.
Man kommer de fyra klubbarna emellan att dela på hemmamatcherna, och hemmamatchen på Glottra Skog Arena kommer gå av stapeln torsdagen den 14 juni, och detta mot gamle ärkerivalen Piraterna med bland annat Victor Palovaara i laget.
Lagen som kommer att tävla i Allsvenskan under 2018:
Piraterna, Motala
Griparna, Nyköping
Nässjö, Nässjö
Valsarna, Hagfors
Vargarna, Norrköping
Norra Speedwayalliansen, Kumla, Eskilstuna, Hallstavik och Avesta