Det är en annorlunda säsong vi går till mötes, vilket har tvingat Peter Johansson att jobba dubbla skift de senaste dagarna.
Efter att ESS den 9 juni beslutade att BAUHAUS-ligan ska starta den 11 augusti har ett omfattande arbete pågått bakom kulisserna.
Vi satt i dödläge under våren och kunder varken förhandla med partners eller förare innan vi fick slutligt besked om vilka förutsättningar som skulle gälla för säsongen 2020. Direkt efter att ESS enats om att offentliggöra starten av BAUHAUS-ligan gick vi ut till våra partners och upprättade nya avtal, utefter rådande omständigheter. Jag måste säga att det är extremt glädjande att så många väljer att fortsätta samarbeta med oss, trots de tuffa tiderna som råder, säger Markus Engman, ordförande i klubben.
När man säkerställt vilka medel som fanns att röra sig med fastställes en ny budget för tävlingsåret 2020, och sportgruppen kunde skrida till verket.
Att få ihop en säsong överhuvudtaget är en bragd i sig. Dels har åtta klubbar via ESS-samarbetet slitit för att få fram en gemensam bas kring hur mycket som krävs ekonomiskt, vilka regler som ska gälla och vilka andra förutsättningar som krävs. Allt för att värna om svensk speedway och våra förare, berättar Peter Johansson.
För oss stod det redan tidigt klart att detta är ett år som kommer ge oss möjligheten att satsa vidare på våra lokala förare, och att de ska utgöra basen av laget. Med gemensamma krafter, trots kraftigt bantade ekonomiska ramar, har alla dragit sina strån till stacken för att möjliggöra nya ”Corona-avtal”. Att få säsongen till stånd är således någonting vi alla arbetat och bidragit med tillsammans det är vad #lagetförejaget betyder i praktiken.
Nu står det alltså klart att Pontus Aspgren kommer att lämna Smederna, som valt att inte ställa upp i årets Elitserie.
Att värva Pontus innebär att vi knutit till oss en av Sveriges absolut vassaste förare. En seriös idrottsman som alltid kommer med bra grejer och är väl förberedd. Värvningen går helt i linje med vår ambition att arbeta med svenska förare, och tanken är att i så stor utsträckning som möjligt ställa upp med fyra lokala förare, Pontus och ett utländskt inslag som avslöjas inom kort, avslutar Peter.